Passa al contingut principal

DISSABTE DE LLUM A TIANA NEGRA

Cartell signat pels autors i autores que
han passat per aquesta sisena edició
Gener. El mes que obre la porta a un nou any amb nous desitjos i propòsits. Es desen els ornaments de Nadal. Es torna a la rutina del despertador i les presses després de la desconnexió marcada per les festes. I el Tiana Negra compleix sis anys.

Bressol dels festivals de novel·la negra catalana, Tiana Negra és un espai on es troben els i les addictes a la ficció més fosca de la literatura. 

El cap de setmana del 19 al 20 de gener la població, situada en la frondositat muntanyosa i connectada a Montgat i al mar per una carretera amb corbes, s'ha tenyit expressament de negre. Qui hagi passejat per Tiana durant aquests dies haurà vist que la població s'ha fet seu el festival. Establiments oficials i comercials, fins i tot l'atmosfera es prepara per acollir els assidus, neòfits i curiosos per assistir a les taules redones, els moments cadira d'orelles i les signatures de les obres "negrotes".  Les que treuen la son a les nits de paper i crims.

Selecció de novel·la negra.
Gràcies Can Baratau!
L'espectacular Sala Albéniz del Casal de Tiana va encetar divendres al vespre la inauguració de la sisena edició de mà de la flamant Laura Borràs i amb regust pedrolià. Anna Maria Villalonga, comissària de l'Any Pedrolo i Àlex Martín, director de la col·lecció Crims.cat integrada a l'editorial Alrevés, juntament amb Sebastià Bennasar, mestre de cerimònies de Tiana Negra, van debatre sobre l'obra negra de l'escriptor segarrenc. 
D'altra banda, es va presentar Sang Freda la darrera obra del IV premi Memorial Agustí Vehí i es va lliurar el V premi del desaparegut autor figuerenc que en l'edició actual recau en Francesc Puigpelat. Abans del lliurament, es va presentar Terra de Crims de Valerià Pujol.

Dissabte 20 de gener el poble de Lola Anglada va despertar-se amb una combinació de sol i vent que traspuava una sensació gèlida. No obstant, a la Sala Albéniz, el matí va esdevenir càlid sota la camaraderia de la gent que s'hi va reunir.
Bolígraf a punt per signar
i punts de llibre a punt per agafar
La jornada va començar amb una taula redona del relat breu a les antologies. Marc Moreno, Ilya Perdigo i J. R. Armadàs van destapar els secrets de les antologies publicades a Llibres del Delicte, Alrevés Crims.cat i Terra de Crims respectivament. Xulio Ricardo Trigo va seure al sofà negre reconvertit en cadira d'orelles per parlar-mos de la seva obra on la fotografia, la seva afició i passió a parts iguals, té molt a dir. El matí es va acabar amb la taula rodona amb els escriptors i escriptores Ramona Solé, Montserrat Espallargas, Ramon Usall, Jordi Colonques i Joan Canela i Salvador Balcells. Amanida amb lectures de les obres dels escriptors i escriptores assegudes al sofà negre i la música del saxo de Pau Sanchis, aquesta taula rodona va esdevenir un mosaic dels Països Catalans on el gènere negre és àmpliament extensiu i una reivindicació per tal de contemplar altres paratges susceptibles de crims ficticis.


Havia arribat l'hora de dinar. Així com també un temps per passejar-se pels carrers de Tiana i admirar les seves cases, el jardí Lola Anglada, la preciosa biblioteca situada a Can Baratau, fer-se una selfie amb la Ben Plantada i, abans de tornar al festival, prendre un cafè al bar del Casal on es respirava una certa nostàlgia gràcies a les fotografies de temps passats.

Miquel Adrover, escriptor mallorquí arribat amb retard gràcies a l'eficàcia de Vueling, va parlar amb Sebastià Bennasar sobre la seva darrera novel·la, una història molt dura de cinc joves que es van salvar de la pena capital però no dels seus inferns particulars. L'Àlex Martín va prendre el relleu per parlar-mos de les seves investigacions entorn a la figura de Jaume Fuster. Primerament, va excusar l'absència de Margarida Aritzeta. Després ens va confessar que havia hagut de deixar Jaume Fuster per l'enorme producció que té, però el reivindicava fervorosament. Durant la seva intervenció i d'acord amb l'Anna Maria Villalonga, es va suggerir la possibilitat de posar damunt una mateixa taula o acte Manuel de Pedrolo i Fuster, aquest com a deixeble del primer. A la següent intervenció, dues donasses com Susana Hernández i Esperança Camps van parlar de les seves obres alhora que manifestaven els seus dubtes davant la incorporació d'una taula redona de dones escriptores en un festival de novel·la negra. És curiós el fet de separar el gènere de la gent que escriu gènere negre.

L'ànima del Tiana Negra

Després del temps per fer la foto de família i signar les obres pròpies, qui es va seure al sofà negre per parlar sobre Sherlock Holmes va ser Josep Lluís Martín Berbois. A la taula redona següent, moderada per Jordi Cervera, Llorenç Soldevila, Joan Carreras i David Gálvez van debatre sobre el procés de creació i la relació amb les seves respectives editorials.


Finalment, Elisenda Albertí es va asseure al sofà negre i el festival es va concloure amb la figura de M. Aurèlia Capmany de mà de l'editor meteòric Jordi Fernando. Lamentablement, a aquests dos actes la que realitza aquesta crònica no va poder assistir ja que havia de seguir l'escrupolós horari del transport públic. No obstant aquest fet, em vaig endur la sensació de que, si tot un poble col·labora, els projectes que naixen poden créixer i brillar molt. Encara que sigui amb llum negra.

Compte a Tiana! Tothom està ficat en quelcom negre!

Comentaris

  1. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of $250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of $250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius, call/whats-App Contact Number +918929509036 via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

LA SABA DELS RECORDS

VALLÈS, Tina. La Memòria de l'arbre . Barcelona : Anagrama, 2017. (Llibres Anagrama, 34) 218 p. " Em puc posar content? " Això és el que es pregunta el Jan quan sap que els seus avis vindran a viure amb els seus pares i ell a la ciutat. Un canvi que hauria de ser una bona notícia. Però l'actitud dels pares fa dubtar el protagonista de La Memòria de l'arbre que té una relació molt estreta amb el seu avi. Tots dos es diuen igual. Però al Jan li falta la O de Joan. Sembla que sigui una lletra més. El Jan prompte descobrirà que les coses i rutines aparentment sense importància poden ser les respostes a les preguntes incòmodes. La novel·la guanyadora del Premi Llibres Anagrama de Novel·la té un narrador protagonista molt especial. Jan es fa preguntes alhora que vol evitar les respostes. Gràcies a que el seu avi li explica com els arbres poden tenir memòria i records, el nen s'enfronta a una veritat molt amarga. La seva inquietud es transmet als lectors i

UNA NOIA FESTEJADA PER LA HISTÒRIA

GARCIA-PLANAS, Plàcid ; SAURA, Gemma. La Noia de la Pirelli. Barcelona : Columna, 2016. (Clàssica ; 1080) 243 p. Entre els jocs de l'atzar i les ganes de sortir-se'n, la seva vida ha estat tan llarga com extraordinària, una memòria que travessa els nusos de la història catalana, espanyola i europea del segle XX. Aquesta frase resumeix l'obra dels periodistes Plàcid Garcia-Planas i Gemma Saura. El seu naixement és, si més no, curiós. Roser Ferran Gayet és una senyora de cent anys que van descobrir gràcies a un detectiu privat. En el trascurs de la recerca de dades per a un treball sobre les accions de César Gómez Ruano, l'investigador va topar amb la Roser, vídua d'un amic del periodista espanyol objecte del treball. Amb ella, van descobrir la valenta vida d'una dona decidida que va caure enmig dels batecs de la història més convulsa del segle XX. Engendrada quan va esclatar la Gran Guerra a Europa el 1915, Roser Ferran Gayet és una de les poques

EL BALL QUE ENS MARCA LA MÚSICA DE LA VIDA

SALVADÓ, Albert i Anna Tohà. El Ball de la vida . Barcelona : Meteora, 2016. 248 p. (Cronos ; 27) " No us heu de sentir culpables de res, perquè el ball de la vida és imprevisible i tots ballem al so de la música que ella compon ". Aquesta frase engendra una lliçó que l'Anna Tohà, una dels dos protagonistes d'aquesta emotiva història, ha après durant el periple viscut juntament amb el seu fill Evarist. El Ball de la vida comença en un hospital de Bordeus quan l'Anna ha de prendre una decisió molt arriscada. Les conseqüències poden limitar el futur del seu fill, doncs si dóna el seu consentiment per a la realització d'una traqueotomia l'Evarist haurà de viure dependent d'una cànula. Mentre espera a la cafeteria de l'hospital, l'Anna rememora el fatídic dia que una moto va atropellar l'Evarist a Encamp partint-li de mig a mig la seva vida. A partir d'aquell terrible moment, l'Anna i tota la seva família es neguen a deixar mo